Juf Petra Husmann genomineerd voor NRO onderwijsprijs

Geplaatst op vrijdag 16 september 2016

Petra Husmann van OBS de Boeier genomineerd voor NRO-Onderwijsprijs

Petra Husmann-Verweij, leerkracht van OBS de Boeier is met haar onderzoek Rekengesprekken voeren genomineerd voor de NRO-Onderwijsprijs. De Onderwijsprijs is o.a. in het leven geroepen om een onderzoekende houding van leraren te stimuleren. De jury was onder de indruk van de manier waarop Petra inzichten uit wetenschappelijk onderzoek weet te verbinden met de praktijk van het lesgeven op school en zo probeert het onderwijs te vernieuwen. De jury is van mening dat deze manier van werken andere leraren en onderwijsprofessionals kan inspireren. Op het NRO-congres van 2 november a.s. vindt de uitreiking plaats van de NRO-Onderwijsprijs.

Op het NRO-congres zal een van de drie genomineerden de Onderwijsprijs in ontvangst nemen. Een deskundige jury heeft de volgende leerkrachten genomineerd:

  • Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad) – Rekengesprekken voeren. Klik hier voor het artikel over het onderzoek dat in februari is gepubliceerd in het vakblad JSW (Jeugd in School en Wereld).
  • Rodica Ernst (Udens College) en het META-team – De metadenkende leerling: effecten van de META-methode.
  • Karin Nijman (Ichthus Lyceum, Driehuis) en Inge Verstraete – Handboek Leren Leren voor het Voortgezet Onderwijs – 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk.

De NRO-Onderwijsprijs
Aan de prijs is een bedrag van 2.000 euro verbonden. Het publiek kiest op het congres bovendien een eigen favoriet. Alle genomineerde kandidaten presenteren hun project op het congres. De NRO-onderwijsprijs is een initiatief van het NRO in samenwerking met de PO-Raad en de VO-raad.

Jury
De inzendingen voor de NRO-onderwijsprijs zijn beoordeeld op de manier waarop de onderwijsprofessional inzichten uit wetenschappelijk onderzoek vertaalt naar de lespraktijk, op de impact binnen en buiten de school, op inspiratie die uitgaat van deze praktijk voor andere onderwijsprofessionals en op de kwaliteit en de relevantie van het gebruikte onderzoek. De jury van de NRO-VOR-praktijkprijs bestaat uit o.a. Agnes Wolbert (voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer – voorzitter), Monique Volman (hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en voorzitter van de VOR), en Cordula Rooijendijk (directeur en leerkracht Montessorischool De Amstel in Amsterdam).